روش استفاده از قانون یک سوم در عکاسی پرتره و عکاسی خیابانی

اکثر مردم می دانند که ترکیب بندی مهم است، اما بسیاری از عکاسان مبتدی ممکن است ندانند برای به دست آوردن یک ترکیب بندی صحیح از کجا باید شروع کنند. به جای قرار دادن یک سوژه در وسط کادر، می توان با اعمال قانون یک سوم، تفاوت زیادی در یک عکس ایجاد کرد. بیایید ببینیم این قانون ترکیب بندی برای عکاسی خیابانی و پرتره چگونه کار می کند.

قانون یک سوم: راهنمای سریع

در این قانون یک عکس را به شبکه ای با 9 قسمت مساوی تقسیم می کنید که با دو خط افقی و عمودی از هم جدا شده اند. این خطوط چهار بار قطع می شوند و در امتداد این نقاط جایی است که سوژه های شما باید قرار بگیرند. با این کار چشم بینندگان خود را به طبیعی ترین شکل به یکی از تقاطع های موجود در درون کادر تصویر جلب می کنید.

 

عکاسی پرتره

عکاسی پرتره فرصتی عالی برای تمرین با استفاده از قانون یک سوم در اختیار شما قرار می دهد، زیرا برخلاف عکاسی خیابانی، زمان زیادی برای قرار دادن سوژه، یافتن ترکیب بندی مناسب و گرفتن عکس مناسب دارید.

قرار دادن سوژه در مرکز عکس جذاب ترین حالت نیست.

در عکس بالا، متوجه خواهید شد که صورت سوژه در هیچ یک از چهار تقاطع نیست، بلکه در مرکز مرده عکس قرار دارد. در حالی که اگر مستقیماً به کسی نگاه می‌کردیم، طبیعتاً اینگونه است که می‌بینیم، اما این شرایط عکس جذابی ایجاد نمی‌کند و می‌تواند نسبتاً ناخوشایند باشد.

قرار دادن سوژه در امتداد یک سوم قاب، عکس دلپذیرتری را به وجود می آورد .

سوژه خود را همتراز با یکی از خطوط یک سوم موجود در کادر تصویر قرار دهید  و در این حالت با تکیه بر خط عمودی سمت راست، مشاهده عکس و پی بردن به سوژه درون آ» برای چشم ها بسیار راحت تر می شود. این ویژگی یک نقطه مورد علاقه برای بینندگان شما ایجاد می کند و برای عکاسی پرتره و خیابان یک شکل از ترکیب بندی بسیار جذاب را به وجود می آورد. علاوه بر این، هنگامی که سوژه به سمت چپ نگاه می کند، باید در نقاط تقاطع سمت راست قرار گیرد ( و یا برعکس) تا از اشتباه عدم دادن زمینه و عمق به جهتی که به آن نگاه می کند جلوگیری شود.

 

از آنجایی که در هر عکس پرتره  نقاط کانونی آن را با توجه به خود سوژه مشخص میشوند ، بیان و نمایش هر یک از  جزئیات اضافی باید به صورت کاملا بی عیب و نقص باشد .

 

عکاسی خیابانی

عکاسی خیابانی درباره مردم و محیطی است که در طبیعی ترین حالت خود ثبت شده است. این بدان معناست که وقتی یک فرصت عکاسی ارائه می شود، هیچ ژست گرفتن، کارگردانی و زمانی برای از دست دادن وجود ندارد. قبل از اینکه سوژه شما حرکت کند یا از بین برود، فقط چند ثانیه فرصت دارید که عکس بگیرید.

با این حال، اصول قانون یک سوم همچنان اعمال می شود. با استفاده از نقاط متقاطع به عنوان مرجع برای محل قرار دادن سوژه های خود، عکس های جذابی را ثبت خواهید کرد.

برای تکمیل تمایل طبیعی انسان به "اسکن" خواندن از چپ به راست، قرار دادن سوژه در امتداد خط عمودی در عکس به شما امکان می دهد کنترل بیشتری بر نقاط کانونی داشته باشید. در مواردی که سوژه تنها است، گرایش "اسکن" اجازه می دهد تا اثر ترکیب زمانی که سوژه روی خط تقاطع سمت چپ قرار می گیرد تقویت شود.

 

تهیه و تنظیم : ایده‌آل دوربین - بخش آموزش عکاسی