در زمان خرید یک دوربین DSLR چه فاکتورهایی را باید در نظر بگیریم؟

 

در حال حاضر تمایل بسیار زیادی برای خرید دوربین های بدون آینه وجود دارد اما دوربین های آینه دار ( DSLR) همچنان در بازار وجود دارند و کمپانی های تولید کننده دوربین نیز انواع مختلفی از دوربین های آینه دار سطح مبتدی و سطح حرفه ای را در بازار ارایه می دهند. در این مقاله ، فاکتور هایی که در زمان خرید یک دوربین DSLR باید مورد توجه قرار دهید را اشاره نموده ایم .

در طول چند سال گذشته ، بازار محصولات عکاسی و فیلمبرداری تغییرات زیادی را مشاهده نموده است و خرید و فروش دوربین دستخوش تغییرات اساسی شده است. یکی از مهم‌ترین این تغییرات تسلط روزافزون دوربین‌های بدون آینه در بازار بوده است و به طور خاص دوربین هایی که دارای سنسورهای بزرگتر هستند ، با استقبال بسیار زیاد تری روبرو شده اند.

عکاسانی که منتظر آمدن مدل «درست» برای خرید اولین سیستم دوربین خود بودند، با انتخاب‌های جالبی روبه‌رو می‌شوند که اولین آن بین دوربین DSLR و دوربین بدون آینه با قابلیت‌های مشابه خواهد بود. خرید یک دوربین DSLR احتمالاً در ابتدا گزینه ای ارزان تر خواهد بود. اما با انتخاب یک دوربین بدون آینه  شما یک دوربین کوچک‌تر، سبک‌تر و همه‌کاره‌تری را در اختیار خواهید داشت که مسلماً برای استفاده در طول چندین سال آینده ؛ یک گزینه بسیار بهتر برای شما است. این راهی است که بازار در حال پیشرفت محصولات عکاسی آن را در پیش گرفته است. اما در هر صورت شما باید بدانید که در حال خرید چه چیزی هستید.

ساخت دوربین های بدون آینه از نظر ساختاری ساده تر و راحت تر از دوربین های DSLR است. حذف جعبه آینه و منظره یاب نوری به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهد که بدنه دوربین کوچکتر و فشرده‌تری را با اجزای کمتر تولید کنند و فرایند تولید دوربین برای آنها ساده تر شده است .

استفاده از یک دوربین بدون آینه به معنای این است که ویزور اپتیکال دوربین را در اختیار ندارید و در ویزور الکترونیکی دوربین های بدون آینه شما تنها آن چیزی را می بینید که در حال ثبت بر روی سنسور می باشد .  (توجه: اگر در فضای باز عکس می‌گیرید یا فیلم می‌گیرید، احتمالاً بهتر است از دوربین‌های بدون منظره یاب اجتناب کنید.) استفاده از EVFهای امروزی، به‌ویژه برای فیلم‌برداری عالی است. آنها دقیقاً به شما نشان می دهند که سنسور چه چیزی را ضبط می کند، از جمله روشنایی واقعی نوردهی، تعادل رنگ، کنتراست و اشباع که ثبت خواهد شد را به صورت دقیق به شما نشان می دهند.

جدیدترین دوربین‌های بدون آینه همچنین دارای سیستم‌های فوکوس خودکار «هیبریدی» پیشرفته‌ای هستند که داده‌های آرایه‌ای از حسگرهای تشخیص فاز را روی سطح تراشه سنسور به همراه آرایه‌های تشخیص کنتراست که بیشتر قاب را پوشش می‌دهند، ترکیب می‌کنند. تشخیص و ردیابی سوژه با این سیستم ها که از الگوریتم های پیچیده تشخیص چهره و چشم نیز بهره می برند، می تواند به صورت رعد آسایی سریعتر باشد.

صرف نظر از اینکه یک دوربین DSLR را انتخاب می‌کنید یا یک دوربین بدون آینه، ترکیب قیمت، عملکرد و اندازه/رزولوشن سنسور که امروزه توسط اکثر مدل‌های ILC ارائه می‌شود، برای راضی کردن علاقه‌مندان عکاسی و فیلمبرداری  به اندازه کافی خوب است. همچنین باید بتوانید تجهیزاتی را بیابید که از در دست گرفتن و کار کردن با آنها احساس راحتی می‌کنید، این سیستم ها به اندازه کافی کوچک و کم حجم باید بوده باشند و انعطاف‌پذیری و عملکردی را ارائه می‌دهد که به شما امکان می‌دهد خلاقانه کار کنید.

با این حال، زمانی که  مبلغ زیادی از پول نقدی که به سختی به دست آورده‌اید را از حساب پس انداز خود خارج می‌کنید، باید بدانید که تجهیزات ارزشمندی دریافت می‌کنید. در اینجا برخی از عواملی که باید در نظر بگیرید را مورد اشاره قرار داده ایم.

1. اندازه سنسور

این عامل اصلی است که عکاسی با یک دوربین «واقعی» را نسبت به عکس گرفتن  با یک گوشی هوشمند متمایز می کند. کیفیت تصویر و انعطاف پذیری نوردهی به شدت تحت تأثیر اندازه سنسور و اندازه هر فتوسیت نورگیر موجود بر روی آن است. هر چه مساحت سطح فتوسیت های سنسور دوربین بزرگتر باشد، نور بیشتری می تواند جذب کند و اطلاعات بیشتری می تواند ثبت کند. هرچه اطلاعات بیشتری به پردازشگر تصویر دوربین برود، دامنه دینامیکی (تونال)  بیشتری در تصویر حاصل می شود – و بنابراین کیفیت تصویر بهتر است.

تفاوت‌ها در عکس‌هایی که در شرایط روشن و  پرکنتراست و همچنین در شر ایط نور کم گرفته می‌شوند، آشکارتر است. در نور روشن، حسگرهای کوچک در گوشی‌های هوشمند برای ثبت جزئیات در روشن‌ترین و تاریک‌ترین مناطق تلاش می‌کنند. تصاویر به دست آمده معمولاً دارای سایه هایی به شدت بدون جزئیات و هایلایت های به شدت پر نور  شده هستند و هنگامی که هیچ جزئیاتی ثبت نمی شود، هیچ راهی برای تغییر دادن تصویر برای بهبود وضعیت آن وجود ندارد.

اما این حالتها لزوماً به این معنا نیست که شما به بزرگترین سنسورهای موجود در بازار نیاز دارید. هر چه سنسور بزرگتر باشد، دوربین‌های تولید شده بزرگ‌تر، سنگین‌تر و گران‌تر می‌شوند و لنزهای بزرگ‌تر و سنگین‌تر برای مطابقت با آن‌ها مورد نیاز است. مطمئنا، آنها می توانند وضوح بالاتری ارائه دهند. اما واقعا به چه میزان وضوح نیاز دارید؟

2. وضوح مگاپیکسل

تا همین اواخر، بیشتر مطالب تبلیغاتی و بیشتر تبلیغات رسانه ای بر تعداد مگاپیکسلی که در یک دوربین پشتیبانی می کند متمرکز بود. با این حال، امروزه تعداد مگاپیکسل در هنگام خرید دوربین نسبتاً بی اهمیت است زیرا کمترین وضوح دوربین های امروزی با لنزهای قابل تعویض بین 20 تا 30 مگاپیکسل است. این به طور کلی برای اکثر عکاسان  در اکثر سبکهای عکاسی کافی است و حتی آن دسته از افرادی که با دوربین های کراپ سنسور نیز عکاسی می کنند تقریبا همین مقدار از رزولوشن تصویر را در اختیار خواهند داشت.

یک تصویر بیست مگاپیکسلی نیز  فضای زیادی را برای ویرایش و چاپ عکس در سایز A2 فراهم می‌کند، که بزرگ‌ترین اندازه‌ای است که علاقه‌مندان به عکس از آن استفاده می‌کنند. در دوربین‌های فول فریم، به دلیل برخورداری از فتوسیت های بزرگتر بر روی سطح سنسور ، شما می توانید نور بیشتری را جذب کرده و تصویری با جزئیات بالاتر را به دست آورید.

در زمان خرید یک دوربین به رزولوشن و مگاپیکسل آن در شرایطی دقت کنید که به طور واقعی به این میزان از وضوح و روزولوشن نیاز داشته باشید.  تعداد پیکسل های بالا منجر به ایجاد فایل های تصویری بزرگی می شود که پردازش آنها زمان بر بوده  و ذخیره کردن آنها نیز به فضای بسیار بیشتری نیاز دارد. اگرچه فضای ذخیره سازی نسبتاً ارزان است، اما منطقی نیست که برای رزولوشنی که به آن نیاز ندارید و نمی توانید از آن استفاده کنید، هزینه بیشتری پرداخت کنید.

پشتیبانی از ضبط فایل خام این روزها تقریباً در تمام جهان متداول  است، و عکاسان را قادر می‌سازد تا حداکثر مقدار داده‌های تصویر را در مرحله ویرایش استخراج کنند، بنابراین دلیل چندانی برای به دست آوردن رزولوشن بسیار بالا وجود ندارد ، مگر اینکه بخواهید در جنگ مگاپیکسل ها شرکت کنید.

3. وفاداری به برند

خرید از یک برند خاص دارای مزایا و معایبی است. عکاسانی که قبلاً دارای یک DSLR به همراه مجموعه ای از لنزهای قابل تعویض هستند، احتمالاً به سمت دوربین های بدون آینه از همان سازنده جذب خواهند شد. و اکثر سازندگان در این دسته آداپتورهایی ارائه می دهند که به شما امکان می دهند از لنزهای DSLR خود بر روی بدنه بدون آینه جدید استفاده کنید - بدون اینکه عملکرد آنها به خطر بیفتد.

خرید بدنه ای که لنزهایی را که از قبل دارید بپذیرد، منطقی و به لحاظ مالی مقرون به صرفه است. با این حال، به دلایل زیر لزوما بهترین گزینه نیست:

اگر از DSLR نوع «APS-C» با ضریب کراپ 1.5 برابر استفاده می‌کنید، ممکن است لنزهای شما برای استفاده در دوربین‌های بدون آینه «فول فریم» با سنسور 36×24 میلی‌متری مناسب نباشند. این به این دلیل است که این دو دستگاه میدان دید یکسانی را پوشش نمی‌دهند، به این معنی که لبه‌ها و گوشه‌های فریم در دوربین جدید تیره می‌شوند.

برخی از تولیدکنندگان دو خط دوربین مجزا دارند، یکی برای دوربین هایی با سنسورهای فول فریم و دیگری برای مدل های سنسور برش خورده. فقط سونی لنزهایی تولید می کند که با هر دو خط قابل استفاده باشد (و حتی برخی از لنزهای آنها با هر دو سازگاری کامل ندارند).

4. فیلمبرداری

توانایی ضبط ویدیوی 4K  امروزه جهانی است - هم در دوربین ها و هم در تلفن ها - بنابراین واقعاً نیازی به جستجوی آن نیست مگر اینکه قصد داشته باشید به طور مداوم  فیلم های زیادی بگیرید و/یا قصد استفاده از دوربین خود را برای پروژه های حرفه ای (یا نیمه حرفه ای) داشته باشید. تفاوت زیادی در محدوده عملکردهای ضبط ارائه شده بین دوربین ها و تلفن ها وجود ندارد، اگرچه دوربین ها به دلیل سنسورهای بزرگتر و لنزهای پیچیده تر باید کیفیت تصویر بهتری تولید کنند.

اکثر دوربین‌ها و تلفن‌ها به ضبط کلیپ‌های 4K با سرعت 25 فریم بر ثانیه محدود می‌شوند و نرخ فریم‌های سریع‌تر فقط برای ضبط Full HD در دسترس است. اگر دوست دارید فیلمبرداری کنید، ارزش آن را دارد که هنگام بررسی هر دوربین یا گوشی، وضوح، فرمت و نرخ فریم موجود را بررسی کنید.

استفاده از منظره یاب الکترونیکی (EVF) در دوربین‌های بدون آینه برای فیلم‌برداری آسان‌تر از دوربین‌های DSLR است، که باید با استفاده از نمایشگر LCD،تصاویر خود را کادر بندی کنید . «خواندن» ال سی دی ها در  محیط  های بسیار پر نور بسیار دشوار است، بنابراین فیلمبرداری با دوربین DSLR می تواند به تمرین «نقطه و حدس زدن» در چنین شرایطی تبدیل شود.

آماده باشید برای دوربین هایی که از فرمت های ضبط حرفه ای (مانند CinemaDNG) و آنهایی که شامل حالت های ضبط با عمق بیت بالا و پروفایل های Log و Flat هستند، هزینه بیشتری بپردازید. ضبط صدای استریو نسبتاً رایج است، اما برخی از دوربین ها فاقد سوکت میکروفون برای نصب میکروفون جانبی هستند. پورت های هدفون نیز برای نظارت بر صداهای ضبط شده در حین فیلمبرداری مفید هستند.

عکاسانی که به صورت ترکیبی عکاسی و فیلم‌برداری می‌کنند، خوشحال خواهند شد که بدانند می‌توانند فریم‌های ثابت ۸ مگاپیکسلی با فرمت JPEG را از کلیپ‌های ویدیویی 4K  گرفته و از آن‌ها برای مقاصد دیگر، از جمله چاپ تا اندازه A3 استفاده کنند. این فریم ها را می توان به راحتی در شبکه های اجتماعی نیز به اشتراک گذاشت.

5. لنز

اکثر دوربین های سطح مبتدی و متوسط ​​حداقل با یک لنز "کیت" فروخته می شوند. به طور کلی یک لنز زوم با برد متوسط ​​که از یک زاویه دید متوسط ​​تا یک فاصله کانونی تله فوتو کوتاه را پوشش می دهد به همراه دوربین های سطح متوسط و نیمه حرفه ای فروخته میشود. در حالی که لنزهای کیت در گذشته اغلب نسبتاً ابتدایی بودند، امروزه اکثر تولید کنندگان لنزهایی با کیفیت ساخت مناسب و عملکرد قابل قبول ارائه می دهند.

نقطه ضعف اصلی لنزهای کیت تمایل به استفاده از پلاستیک بیشتر در ساخت آنها همراه با شیشه کمتر است که منجر به کندتر شدن عملکرد این لنزها می شود. در مقابل اولین نکته، پلاستیک های پلی کربنات مورد استفاده در دوربین ها و لنزهای امروزی معمولاً با کیفیت و بسیار مقاوم هستند. با این حال، اگر می‌خواهید لنز را برای مدت طولانی نگه دارید و انتظار دارید آن را مرتباً تغییر دهید و از دوربین خارج کنید، بهتر است از لنز های دارای مانت پلاستیکی پرهیز کنید و لنزهایی با مانت فلزی را برای خود انتخاب نمایید.

استفاده از پلاستیک در ساختار بدنه  لنز این مزیت را دارد که اجازه می‌دهد لنزهای سبک‌تر و ارزان‌تر ساخته شوند، بدون اینکه دوام و عملکرد آن به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد. برخی از لنزهای عمدتاً پلاستیکی حداقل تا حدی در برابر آب و هوا مهر و موم شده اند، اگرچه لزوماً به خوبی لنزهای فلزی مهر و موم  شده نیستند.

سعی کنید مجموعه ای از لنزها را برای انواع عکس هایی که می خواهید بگیرید ، تهیه کنید . علاوه بر یک لنز زوم استاندارد ، ممکن است به یک لنز پرایم تله فوتو کوتاه برای پرتره، یک لنز تله فوتو طولانی‌تر برای عکاسی ورزشی و حیات وحش و یک لنز با فاصله کانونی  طولانی‌تر  برای عکاسی از پرندگان ، نیاز داشته باشید. لنزهای واید برای مناظر طبیعی و مناظر شهری و لنزهای ماکرو برای عکاسی در نمای نزدیک بسیار محبوب هستند.

"سرعت" لنز (اندازه حداکثر دیافراگم) می تواند در دو عامل تفاوت ایجاد کند: توانایی جدا کردن سوژه ها از پس زمینه و توانایی استفاده از دوربین روی دست در شرایط نور کم. لنز های زوم معمولا کندتر از لنزهای پرایم عمل می کنند و در سمت مقابل لنزهای سریع معمولا سنگین هستند و با قیمت های بیشتری عرضه می شوند، بنابراین اگر سرعت لنز برای شما اهمیت خاصی ندارد، یک لنز با حداکثر دیافراگم f/4 باید به اندازه کافی خوب باشد.

6. لرزشگیر

امروزه در اختیار داشتن سیستم تثبیت تصویر (چه در لنز و چه در درون بدنه دوربین ) اهمیت زیادی دارد . بسیاری از جدیدترین دوربین‌ها هر دو این امکانات را ارائه می‌کنند و به شرط داشتن مارک یکسان برای دوربین و لنز، اکثر آنها به همراه هم اجازه می‌دهند تا تثبیت تصویر بیشتری در اختیار شما قرار بگیرد. دوربین های جدید و پیشرفته امروزی می‌توانند تا هفت مرحله تصحیح لرزش را از طریق این سیستم‌های IS دوگانه ارائه دهند.

استابیلایزر های  پنج محور اصلاحاتی را برای حرکات بالا/پایین، پهلو به پهلو و چرخشی فراهم می کند. این ویژگی به شما امکان می دهد تا در سطوح نوری کمتر با دوربین روی دست به راحتی  عکاسی کنید و از تنظیمات ISO پایین تر استفاده کنید که این امر  به معنای کاهش نویز و کیفیت تصویر بهتر است.

تهیه و تنظیم : ایده‌آل دوربین - نمایندگی فروش دوربین و لنزهای عکاسی در ایران

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش